Tak zwana “Korpomowa” to nic innego, jak slang używany przez pracowników wielkich firm – korporacji. Mimo, że niektórych to śmieszy, to trzeba ją znać – nie tylko gdy ma się zamiar pracować w dużej firmie.
Zapoznajcie się z naszym słownikiem tych pojęć!
FYI
For Your Information, czyli dla twojej informacji. Najczęściej skrót ten pojawia się w postach na portalach społecznościowych i mailach.
ASAP
As Soon As Possible – oznacza „najszybciej, jak to możliwe”. Kto nie dostał od szefa zadania z dopiskiem ASAP, ten nie poznał jeszcze korpo-życia.
COO/CEO/CFO
W skrócie są to trzy najwyższe stanowiska w zarządzie. Prezes firmy to CEO (Chief Executive Officer), CFO to szef finansów (Chief Financial Officer), a COO to bliżej nieokreślona rola – Chief Operating Officer (zazwyczaj pilnuje, żeby wszystko działało, jak należy. Spośród wszystkich członków zarządu to właśnie COO mają najczęstszy kontakt z pracownikami niższych szczebli).
Approval
Jeśli go dostałeś, to możesz być z siebie naprawdę dumny – zrobiłeś coś dobrze (akcept, aprobata).
Brainstorm
Jest to nic innego jak burza mózgów.
Board
Zarząd firmy… na szczęście rzadko używa się tego słowa.
Deadline
Data (termin końcowy), do kiedy możemy wykonać daną rzecz. Niezdążenie na deadline zazwyczaj oznacza potężny fakap, więc lepiej nie zostawiajcie nic na ostatnią chwilę.
Crunch time
Nieszczęsne nadgodziny, które spędzamy w biurze, by zdążyć z projektem na deadline.
Feedback
Odzew, informacja zwrotna. Zazwyczaj oznacza to ocenę naszego projektu.
KPI
Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki wydajności. Tłumacząc na nasz język, są to zazwyczaj cele liczbowe do spełnienia dla danego pracownika. W przypadku marketingu może to być na przykład klikalność kampanii reklamowej.
Openspace
Otwarta przestrzeń, gdzie siedzą pracownicy niższych szczebli i pracują przy swoich biurkach.
Fuck Up
W Polsce popularny jako „fakap”, najmodniejszy w ostatnich czasach synonim „zawalenia sprawy”. Jest to to wpadka lub sytuacja kryzysowa, a nawet powód do zwolnienia.
Workflow
Może oznaczać atmosferę w pracy – to, czy dobrze nam się pracuje. Jeśli ukończyliśmy projekt przed deadlinem i nie było żadnego fakapu – oznacza to, że był dobry workflow.
Request
Prośba lub zlecenie.
Target
Grupa docelowa, odbiorca naszego projektu. Swoje targety mają zarówno media, twórcy reklam, sklepy, jak i banki.